tiistai 14. elokuuta 2012

Ollakko vai eikö olla...

Moikkamoi,

mulla on toi viime viikon postaus valmis ja julkasen sen huomenna, mutta nyt on pakko kirjottaa tällanen pieni mietintä/mielipiteiden kysely...

Mähän oon ollu täällä jo huimat seitsemän ja puol kuukautta, aika on mennyt ihan älyttömän nopeesti niinkun ehkä ootte huomannut. Viime perjantaina sanoin ohimennen tolle mun hostmomille, että voitaisko joku päivä istua alas ja keskustella tulevaisuudesta, lähinnä tarkotin, että onko tulossa lomia, joulua jne. Ja ehkä vähän tätä miten hän sen ymmärsi, eli sitä jatkanko mä au pairina olemista kauemmin kuin sen vuoden. Mullahan olis mahdollisuus jatkaa 6, 9 tai 12 kk mun viisumia ja saisin olla au pairina. Perhe siis olis positiivisella kannalla ton 6 kuukauden kanssa. Joten mun au pair vuosi loppuis vasta 2013 heinäkuun alussa.

Ennen kun tulin käymään Suomessa, olin melko varma, että haluisin jatkaa just sen kuus kuukautta, kun tulin takas Jenkkeihin, olin ihan varma, että haluun pois mahdollisimman nopeesti. Tällä hetkellä, mulla ei ole pienintäkään hajua mitä mä haluan tai mitä mä aion tehdä.

Hyvät puolet USA:n jäämisessä olis ne, että enkku parantuis ihan uudelle tasolle ja se kokemus karttuis lisää siinä kielen käytössä, mun perhe täällä on ihan loistava, tutustuis uusiin ihmisiin ja sais uusia kokemuksia... Huonot puolet USA:n jäämisessä olis ne, että mulla on kieltämättä vähän koti-ikävä. Välillä on sellanen olo, että tää on jo niin nähty, en tarkota tätä maata tai tilanteita, mutta mun elämä täällä koostuu oikeesti aika pitkälti työnteosta, ne vapaa-ajat ei vaan korvaa sitä vitutuksen määrää välillä... En olis uskonut tätä, mutta Natalien lähdön jälkeen on ollut aika vaikeeta saada uusia kavereita ja viettää aikaa ihmisten kanssa. Mulla on kyllä kavereita jne, mutta aina vertaan heitä Natalieen ja se taas "rikkoo" kaiken.

Mulle kävi ehkä vähän huonosti ton Suomen reissun kanssa, olin kymmenen päivää siellä ja kerkesin tutustumaan yhteen aika kivaan poikaan. Hän ei todellakaan oo syy, miks tulisin kotiin, mutta jotenkin se pistää miettimään, että mitä jos siinä oliskin jotain enemmän. Toinen vielä paljon painavampi syy Suomeen tulossa tammikuussa olisi koulu. Oon jostain ihmeestä saanu pienen motivaation kouluun menolle. Mutta sitä ennen pitäis tosiaan käydä ylppärikirjotuksissa ja nostaa (toivottavasti...) se enkun numero vähän paremmaksi. Joten jos jäisin tänne pidemmäksi aikaa, joutuisin joko käymään kevään aikana kolme kertaa Suomessa tai siirtämään sitä kouluun hakua vuodella. Eikä senkään jälkeen olis varma, että sinne pääsis ensimmäisellä yrityksellä.

Joten kieltämättä oon todella hukassa mitä teen. Välillä saan sellasia ahaa-elämyksiä, että tottakai mä jään tänne, oonko ihan hullu kun edes mietin Suomeen lähtöä, mutta seuraavassa hetkessä taas tajuan, että Suomi on oikeesti mun kotimaa. Sanoin mun hostäidille, että en todellakaan oo varma kumpaankaan suuntaan, mutta lupasin kertoa ennen tämän kuun loppua. Eli mulla on tässä kaks viikkoa aikaa päättää ja mitä pikemmin päätän sitä parempi tietysti.

Joten miksi siis kirjotan tänne, no haluan tietysti muiden mielipiteitä... Eli mitä sä tekisit mun tilanteessa? Tiedän, että tätä lukee moni tuttu ja tuntematon niin nyt oikeesti kaipaisin niitä kommentteja. Jos et osaa sanoa, mitä tekisit niin uudet näkökulmatkin on todella tervetulleita :)






2 kommenttia:

Noora kirjoitti...

Tähän on kyllä pikkusen paha mennä sanomaan mitään..
Mutta kun kerroit siitä Natalien lähdöstä ja muuta niin voin kertoa että itselläni oli hyvinkin vastaava tilanne. Paras au pair kaverini lähti n. puolessa välissä omaa vuottani ja sen jälkeen oli todella vaikea löytää uusia kavereita ja vaikka itselläni oli muitakin kavereita niin silti oli jotenki kummallista. Ja itsellä toinen asia mikä vaikutti tuohon kavareiden kanssa olemiseen kun muutimme n.4kk ennen vuoteni päättymistä toiseen kaupunkiin yli 1000km päähän entisestä.. Joten en pystynyt näkemään kavereita töiden jälkeen vaan ainoastaan viikonloppuisin ja lomilla. Ja motivaatio uusien kaverien löytämiseen tippui pahasti uudessa kaupungissa. Ajattelin vaan että kohta on tulossa se pitkä loma ja nään kavereita ja pian sen jälkeen lähden pois. Tätä kerron lähinnä siksi (en siis oleta että oisit muuttamassa siellä) jos jäät sinne alatko ajattelemaan juuri näin että "viikko, sitten on loma sen jälkeen enään niin ja niin monta viikkoo ja sitten sitä ja tätä ja sitten kotia" Koska voin omasta kokemuksesta kertoa että tuossa ajatusmallissa jäät paitsi jostain ja siinä tapauksessa on kivempi lähteä kotiin.

Ja se että jos jäät sinne pidemmäksi aikaa niin en todellakaan suosittele tuota että kävisit Suomessa nuin monta kertaa, koska jo nyt mietit kotiinpaluuta ja muuta niin nuiden reissujen jälkeen on huomattavasti hankalampi palata takaisin ja arkeen.

Oma hostperheeni oli todella ihana eikä vuoden aikana ollut mitään ongelmia, mutta silti olin itse hyvin iloinen että lähdin kotiin. (voin tokia sanoa että se uusi asuinpaikkakin vaikutti lähtemiseen mutta silti)

En tiedä onko tästä apua mutta jotain kuitenkin. Ja yritin välttää suoraan sanomasta että jää tai lähde. Yritin vähän omien kokemusten avulla ehkä valottaa uusia näkökulmia!

mirggis kirjoitti...

Hei älä meeeeee
Tai viet multa kaiken <3 lartsa, if you Stay i will! Mulla on iha sama ongelma! Kouluun meno siirtyisi nii myöhään että huh huh mutta Amerikka on nii siisti toisaalta
Suomessa on perhe ja kaverit ja silti se vapaus siellä houkuttelee
Mutta silti tää elämä täällä on nii siistiä mutta off aikoja on vähemmän mitä ku oon töissä ja blaablaaböaa. Itekki sanoin hosteille
Että enskuun aikana kerron mitä teen! Aika menee liian nopee nyt stop!!