lauantai 2. kesäkuuta 2012

Me ja muut kiinalaiset

UPS, en näköjään palaillukkaan heti viikonlopun jälkeen! Yritetääs nyt ottaa vähän sitten kiinni tätä blogia.

Viime perjantai siis.. en tosiaan nukkunut yöllä yhtään, tekstailin Fian kanssa neljä tuntia ja oli taas syvälliset jutut. Aamulla menin puol seittemän jälkeen alakertaan ja aloin tehdä lapsille pannukakkuja, mun hostäiti tuli juoksemasta ja hän kysyi heti, että onko kaikki hyvin kun olin jo niin aikasin ylhäällä. Väänsin siinä pannukakut ja kun lapset oli lähtenyt, päätin lähteä salille. Tosiaan, se väsymys meni sellaseksi yliväsymykseksi. Koko päivä meni vähän huonovointisena ja olin pahalla tuulella tietysti kanssa. Illalla olin katsomassa pojan harkkoja melkein puoltoista tuntia ja oli ihanaa olla ulkona kun oli lämmin ilma. Menin nukkumaan ennen kymmentä, oli ihanaa pistää pää tyynyyn pitkän ja raskaan päivän jälkeen.

Matka meni tän kanssa leikkiessä

Baltimoren Aquarium...

Lauantaina ei kuitenkaan saanut kauheen kauaa nukkua, herätys kun oli jo 5.30 ja juna lähti 6.15. Cityssä oltiin seiskalta aamulla ja meijän bussi lähti 8.15 China Townista kohti Baltimorea. Otettiin tosiaan valmismatka joka kiersi Baltimore-Washington DC-Philadelphia ja hinta oli sellanen 76 dollaria. Käytiin Baltimoren satamassa, jossa saatiin säälittävä tunti aikaa käydä kiertelemässä lähistöllä, meidän tunti meni läheisessä ostoskeskuksessa kierrellen, oli niin sairaan kuuma, ettei todellakaan pystynyt olemaan ulkona. Sitten lähdettiin ajamaan DC:hen, pelailtiin Natalien iPadilla ja otettiin kuvia ym tyhmää. Washingtonissa kierrettiin Lincoln Memorial, White House, Washington Monument ymymym... liian paljon liian lyhyessä ajassa, mutta nyt siellä on käyty ja nähty. White House oli ehkä mulle se tärkein, noista muista oon kuullut ja tiesin jotain, mutta kaikki tietää White Housen. Siitä ajettiin keskustaan ja halukkaat sai mennä Madame Tussaud's:lle katsomaan kaikki USA:n presidentit, me päätettiin vähän kierrellä itteksemme. Saatiin jopa hurjat 55 minuuttia aikaa, ennen kun piti palata bussille, kerettiin siis hakea jätskit ja kiertää muutama kortteli. Josta taas lähdettiin ajamaan, käytiin dinnerillä isossa ruokapaikassa, jossa oli kaikkea. Se oli vähän kuin laivan buffetti, mutta parempi.  Koko päivänä ei oikeen oltu syöty mitään kunnollista, niin voin kertoa, että hyvä ettei meitä jouduttu kierittämään pois sieltä. Taas bussiin (ainakin oli ilmastoitu ja mukava bussi), kunnes kymmenen jälkeen oltiin hotellilla. Meidän ihana opas, kiinalainen Tommy, kertoi kuitenki, että aamulla lähdetään 6.30, joten ei paljon nukuttu eikä hirveesti naurattanut illalla.

Kyllä, me ja muut kiinalaiset

@ Washington DC

Meitä ehkä hiukan hymyilytti kun mentiin sinne bussille, ensiksi meinattiin mennä väärään bussiin, kun kaikki oppaat oli kiinalaisia miehiä ja ne oli ihan samannäkösiä, onneksi Tommy sitten nappas meidän sieltä, että tytöt te olitte kyllä mun ryhmässä. Ainut syy miksi hän varmaan tunnisti meidät oli se, että reissulla oli tosiaan Natalie, Laura ja muut kiinalaiset. Haha, no ei ihan, siellä oli yks jenkkipariskunta, yks intialainen perhe, me valkoset tytöt ja KIINALAISET. Ja kyllä, ne on niin turisteja ja ärsyttäviä sellasia, että huh huh! Koko reissu käytiin siis englanniksi ja kiinaksi. Ihana kieli!!

JÄÄTELÖÖÖ

White House

Wuhuu, siistii @DC

Sunnuntaina herättiin tosiaan vähän ennen kuutta ja lähdettiin bussilla taas.... pari tuntia ajettiin, kunnes tultiin luolalle jossa käytiin tutustumassa. Ihan hieno paikka, liikaa ihmisiä vaan tungeskelemassa samaan aikaan samoissa paikoissa. Sieltä luolalta ajettiin viitisen tuntia yhdellä lounaspysähdyksellä Philadelphiaan, jossa vietettiin 45 minuuttia. Nähtiin Liberty Bell, ja käytiin turistikaupassa, siinä se aika, joka kaupunkiin saatiin tutustua. Taas bussissa sellanen reilu pari tuntia, jonka jälkeen alkoi näkyä koti! Ihana Manhattanin skyline. Purkauduttiin China Towniin ja siellä olikin reilusti porukkaa sunnuntai-illalle, maanantaina oli tosiaan Memorial Day niin suurimmalla osalla oli vapaata. Päätettiin kiertää Little Italy ja päädyttiin siellä syömään ehkä parhaimmat salaatit ikinä, mansikka-balsamico-aurinkokuivattu kinkku!!! Meillä oli meidän matkalaukut mukana, olis vähän houkutellut lähteä juhlimaan, mutta päätettiin niiden takia lähteä takasin kotiin. Kotona olikin kiva yllätys kunn ilmastointilaite oli mennyt rikki, joten mun huoneessa ylhäällä oli melkein +30 astetta, mukavasti tuli hikiset unet.

Vietnamin sodassa kaatuneiden muistomonumentti tai jotain..

Lincoln monument

Luolasta..

Turisti luolassa...

Ja toinen turisti luolassa... ja ei, me ei sovittu, että laitetaan samanlaiset vaatteett vaan seura tekee kaltasekseen tässäkin asiassa näköjään.. :D

Maanantaina oltiin sovittu, että otetaan yhdeksän juna aamulla Cityyn, mutta en ollut varannut aikaa suihkuun, joten oli pakko mennä vasta 10 junalla. Natalie kerkesi jo lähtemään Cityyn ja mennä downtowniin, joten kun mä pääsin Cityyn soitin Mirvalle, jonka tiesin olevan vierailulla siellä. Muutaman turhaan kävellyn korttelin jälkeen löysin oikeen Mäkkärin, jossa Mirva oli aamupalalla. Kierrettiin siinä hetki päämäärättömästi ja vaihdettiin muutaman kuukauden kuulumiset. Istuskeltiin Bryant Parkissa lounaalla, haettiin Marimekosta mun hostisälle synttärilahja. Marimekon liikkeessä myyjä oli suomalainen nainen, joka oli just Suomen Cosmossa ja mä tunnistin hänet, oli kiva vähän kysellä miten hän on saanut asumisluvan ja muutenkin saada palvelua suomeksi. Mirva lähti takasin kotiin DC:hen ja mäkin jo päätin lähteä kotiin, olin jo Grand Centralilla kun tajusin, että perkele mulla on vapaa-päivä, joten soitin Annalle ja lähdin Central Parkiin moikkaaman häntä. Siellä reilu tunti makoiltiin, jonka jälkeen lähdin takas sompailemaan metroilla Grand Centralille. Kysyin neuvoa yhdeltä amerikkalaismieheltä ja tuli taas niin yllätyksenä lause: Sä puhut hyvää englantia. WTF, itestä kun tuntuu siltä, että enkun kehitys on jäänyt taas junnaamaan. Kotiin kun tulin niin kivat rusketusraidat taas saanu kun koko päivän kävelly porottavassa auringossa! Suihkuun, muutamat tekstarit ja AAH nukkumaan!!

Lidia kirjoitti...

Hei!

Mulla on tänään haastattelu Skypen kautta potentiaalisen hostperheen kanssa, neki asuu Scarsdalessa! :)

Kauanko oot vielä au pairina?

Laura kirjoitti...

Lidia, mites meni skypeily? :) Oon vielä ainakin ens vuoden tammikuuhun asti täällä. Tää on tosi kiva paikka, toivottavasti saisit perheen täältä :)

Anonyymi kirjoitti...

Moro, löysin sun blogin sattumalta ! Hauska lukee toistenkin tarinoita täältä. (oon siis myös nykissä au pairina) Kauan muuten scarsdalesta kestää manhattanille ?